Tuesday, April 25, 2006

Piece of news that makes go "Hmm.. egg or chicken?"

The thing about the egg or chicken dilemma, what ever the outcome maybe, it does not really affect anyone who happens to not have any problems with enjoying both forms.

Let's face it, eggs are eggs - despite being infamous for its high cholesterol content, we still love it cause tis really hard not to. And someone tend to mention something about being high in protein, which theoretically means, good loh!

Remember coming home from school one hot afternoon, when dead leaves give out a nice crushing sound when you step on it. 14, latch-key veteran, hungry. HUNGRY.

Need something delicious, hot, quick, easy - now.

Zombied into the lonely kitchen, glanced a bit at yesterday's gulai lemak and zoomed straight to the fridge. Opened the clasped door - felt a rush of cool air - smelt the whiff of raw veggies - and there it is - them eggs.

Sitting quietly on the top right corner - eggs. Shell intact, lovely brown hue - eggs. Breakable but in other ways tough.

Grabbed one - once sitting on palm, heard the devil said tis too small. Tried closing the fridge's door but it was too late - left hand had swiped another one and leg quickly put things to stop. Barely saw it move but suddenly the fridge's closed.

Then lightning fast - pan, stove, fire, broken shells - flipping motion - done.

And behold on the kitchen dining table - le kicap. The dark ink of slum origins that makes everything in the world all nice. With a number of black pearly drops and a little twist even the simple fried eggs seems gourmet.

Chicken it's a different matter.

Slaughter. De-bulu-ing. Cutting. Cleaning. Cooking. Ooh what hassle. Eat.

Another formula - drive to Jaya Jusco. Go to poultry section. Pick desired chicken part. Pay. Go back. Cook. Realised don't have enough ingredients. Upon the brink of giving up, decides to just fry them chicken. So fry. Eat.

Yet another formula - go to mamak stall. Sit. Order chicken. Eat. Get a shock upon paying. Realised actually in Mahboob hence the startling price.

In many ways I see eggs denoting simplicity, chicken complexity.

So when a piece of news hits and the first thing that crossed mind was, "Hmm, egg or chicken? Chicken or egg?", tend to get a gut feeling that says this is something that will never be solved, and even if it is, it doesn't really matter now, does it?

40 comments:

N a d i a said...

le kicap & telo..ahhh..sudah cukup sempoi la tuuuu...and le kicap, make it 'tamin', please...

Yatt said...

Buat telo mata kerbau, kasik garing-garing. Taruk kicap tamin MADE IN BATU GAJAH!! makan ngan roti Gardenia... perghhhhh!!

siti rosman said...

this entry started out as a random vent out targeted to the people who's making my life miserable... akhirnya menjadi bunga kenangan kepada peminat-peminat telor dan kicap tamin... oh brings tears to me eyes...

N a d i a said...

hehehehe..tamin rules!!

siti rosman said...

eh dulu apa nama taman yang dekat kilang kicap tamin tu? Yang buleh main kereta Dogde-Em (kerete langgor2 tu lah), masuk umah hantu, tgk distorted mirrors, turun slide tinggi2 tu...Best wooo... Taman apa ek...

Yatt said...

Hahahaha!! Min... itu Tmn Tasek SM Noor le. Nostalgia betui... aku dulu pegi naik besika je, masuk bayor lima kupang je. Fuh! Happening betui! Weekend berduyun2 bas rombongan, aweks berlambak2. Hahahaha

Situ jugak le layan konsert rock Wings, Search,Rusty blade, Scandals dan jugak Freedom & Zaiton sameon... hahahaha

Skrg tmpt tu dah bungkuih! Semua tempat tu dah runtuh. Abih! Kete langgor2 tu pun tinggey tapak je... sedih...sedih

N a d i a said...

sayang betui la kan? tmn tasik tu mmg best giler!!...kalo nengok sisa-sisa yg tinggei skang ni...uhuk...uhukkk...sungguh sedih!

Mohd Asnol Lob said...

wei...aku konpius. kalo kicap tamin kat batu gajah, yg kat kuala kangsar (jln kuala - sg siput)tu kilang kicap amenda, bukan tamin ke kat situ. ke kicap cap lembu belaga. ni pun kicap old school gak ni. dulu masa kecik2, suka mkn nasik ngan kicap ni + ikan goreng. (meleleh dah air lior ni)

Yatt said...

Greect...
Entoh le. Aku pun tak tau ape bezanya tamin batu gajah ngan tamin kuala.

Yg aku tau lepeh arwah hj tamin tu meninggal, bisnes tu dpt kat anak dia. Rasanya yg kat kuala tu anak dia punya kot. Yg kat BG tu mmg ori punya tamin le.

Tp ada satu lagi kicap power, kicap Mesra Pak Abu. Aseynye dia dulu koje ngan tamin, peh tu berenti bukak kicap baru. Tp kat kolumpo ni susah nak cari. Kat BG belambok le!

Anak hj tamin tu satu sekolah ngan aku. Senior aku setahun. Bueh nak mampuih!! Heheh

Heheh... sori le Syameen, hang punya entry ni jadik cite kicap penyudahnya... kui kui kui!

Mohd Asnol Lob said...

oo..gitu le gamoknye kot ceritanye ye.

haa..tu la syameen. bukak lagi bab telur goreng bubuh kicap. kan dah jadi kesah kicap-kicap.

siti rosman said...

Huuuui Tasik SM Noor itulah manjadi tempat kenangan ku. Ni geng gi Taman Tasik tu sume dah kahwin2 belaka. My cousin pun dah nak langsung 13 May ni. Tu lah member masuk umah hantu yang main cuit2 kaki tu! Yang sangat tak tahan siap guide suruh, "Ha, brenti brenti. Tunggu situ." Pastu dia jln dlm 2, 3 tapak, pastu tarik tali. Keluorle antu melayang dari belakang... Yang itu pun aku terkejut jugak!!! Sangat tak tahan oo... Kelakar betul. Senang betul bebudak dulu puas hati, dengan time rumah hantu dan kicap tamin...
Aku rasa kicap tamin yang kat Kuala tu dema la tu, dah berbah operations hub. Ni mana dapat tau sejarah Pak Abu ni, ade interbiu ke? Tapi mmg sedap pun kicap pakcik tu, tapi kesetiaan ku pada wak tamin juga (eh jawa ke pun org tu sedap je aku panggil wak)..
Jom lobi suruh buat balik Taman Tasik SM Noor!!!

Yatt said...

Heheh... Taman Tasek tu mmg happening gila babi dulu. Kira 1st theme park kat msia la. Sbg org batu gajah, aku tumpang bangga le. Hnsh! Hnsh!...

Nak lobi pekebendanya yong! Tempat tu dah takde mende dah! Sume dah runtuh. Sekali tgk udah mcm tmpt belas kena attack ngan kamikaze zero fighter tu! Tg tinggal cuma lombong tu, swimming pool, dewan tmpt selalu buat konsert tu dan tapak bekas rumah antu, tmn burung, tempat video game, litar go-kart (tinggal taya go kart je) dan titi terapung yg udah reput. Bangunan yg kaunter teket tu pun dah takde. Tak caya hang balik kg jenguk le sekali!

Pak abu tu mane ada aku interbiu. Abih, udah kilangnya kat kg aku, aku tau le... heheh...

p/s Meen, hang belanja la aku nasik beringin. Takpun karaoke yg baru bukak sebelah opis tu! Wakakakakaka!!

siti rosman said...

ala tak dapek diselamatkan dah ke taman nan indah itu? cis tmpt kenangan ku berkubur begitu sahaja? ohh...

dua tiga kucing berlari
mana nak sama si kucing bonbon
taman sm noor sudahlah mati
takkannye sama itu sunway tambun

nasi beringin? buleh... kita tunggu countess nadya turun sekali la baru besh - incik greect pun buleh joing. pastu kita lobi pakcik nasi beringin supaya pake kicap tamin or kicap pak abu... janji lobi!

ha bila? bila?

p/s: syoknyeee cutiku bermula esok... takyah g weekly meeting yg membosankan itu!

Yatt said...

Mmg tak dapek nak diselamatkan dah SM Noor tu...

Hahaha... nanti aku import countess tu dr cheras. Ajak yob greect sekali. Set le bebile. Teman pun next week cuti seminggu. Balik kipoh wehhh!

Cik syameen... Aku ni tak berapa cam ko ni. Tap1 tadik aku gi lunch (selasa 9/5 dlm kul 1.15) kat mutiara tu ko ke yg tgh beli buah tu? Pakai t-shirt pink ngan jeans hitam. Dgn satu pompuan specky?

Igt nak tego, tp kalau silap orang segan la plak.... ekekekekeke...

p/s Countess ckp ko buat Computimes. Tp sampai la ni aku x tau computimes tu kat mane... heheh... kat old building ke?

N a d i a said...

meen,
mike punye entry telah berjaya membuatkan en. ara payung kite terlio kicap tamin & telo. teghuih dipaksanye teman goren telo..heh..baguih gak. sempoi. tak letih. :-) so, the dinner menu was just telo goren mate ghobo, ikan bilis goren + bawang beso & yesss...DA KICAP TAMIN lah...!..;-)

yatt,
maybe awak patut amik gambo2 saki baki tmn tasik terhappening itu. kasik taruk sana punye blog. amacam?

anyway, rumah hantu tmn tasik tu mmg horror giler! eh, bukan ada 2 ke? satu rumah hantu, satu rumah puaka? not sure which one i went to, tapi mmg giler la. mamat hantu tu pegang muke gua..!! cilakak!nasib muke je..

greect,
kite tunggu jemputan khas dari deme ni utk melantak nasik beringin, worait?

Mohd Asnol Lob said...

gua roger je kalo nak ajak mkn. kasik tau je bila, sampai la kat depan gerai nasik beringin tu. bukan jauh pun, turun tangga je dr tingkat 7 tu.

Yatt said...

Woi Greect!

Opeh mike dekat mutiara tu ke? Hagham teman tau! Idok le bekabo pun! Ceh!!

Mohd Asnol Lob said...

hahaha...itu la dia. 5 tingkat di ateh gerai nasik beringin tu je...eh betoi ke?! sat nak kira...haa betoi la tu. gerai mkn tingkat 2, office aku tingkat 7. 7-2=5...

dah tak de sapa pun tanya, tak cerite la pun mana teman keroje. hehe...

Yatt said...

Ate... moh le lunch sekali. Mike belanjeee... wakakakakak!!

N a d i a said...

ah..telo goren & tamin lagi la last nite, meen oii...senang gua, beb!...:-)

siti rosman said...

ish tak sangke banyok paedahnye telor goreng dgn kicap tamin ye. antaranye memudahkan suri rumah menggumbirakan hati buah hati tersayang. tapi jgn si deena lak ketagih kicap tamin cam anak sedara teman udah le. nanti ke rumah org pun dok sibuk mintak kicap juge, malu wehh..

tapi kak nad nak senang lagi turun bangsar le makan nasi beringin. order pastu bayor je.

greect kalo nak join ko warning siap2 si yoges tu, jgn nak bawok propaganda amway nye!

hmm bile ek pake pink top dgn jeans? selasa, hmm teman tak ingat le pulak, pepagi main sarung je apa berkenan - tp dgn sorg minah berspecs ye, betuile teman tu kot. mmg sll pun partner dgn minah tu je kalu lunch.

lain kali encik ara bismilah je pastu tegor je kalu agak2 tercam muka teman. eh tapi kita nggak pernah dikenalkan - gimana sih bisa ngenalin sama gue?

btw encik greect tu kalo nak cam carik je mamat yg sll kena ngorat kat kedai yoges kekekekekek!

siti rosman said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mohd Asnol Lob said...

haha...yoges cari aku weekend lepas. nak buat bisnes katanya. gua lari lepak rumah member. maleh aa nak layan MLM ni. buhsan.

aku gerenti kot sesapa yg coba nak cari aku berdasarkan rupa paras sebelum ni, musti tak kenalnya dah. baru bikin "baik pulih" imej kendiri. muahahaa....

siti rosman said...

what, new haircut ke grik? ke tambah weight - omo dah lepas 25 je mmg metabolic rate menjunam. so elok le stick to protein diet - makanlah telor goreng & kicap combo!

Mohd Asnol Lob said...

weight...gua tak sure la. tp memang aku dah tebas itu rambut. aarrghh... dah tak grunge la cam ni. dah seminggu aku jadi bahan ketawa mereka2 di opih ni. ada ke dema kata aku budak Form 6. cess...durjana sungguh.

siti rosman said...

kalu mcm budak form 6 senang le encik ara nak recognise. jaga2 cik grik, skit lagi ade le org ngajak join di beringin tu...

p/s: bila zara nak turun nst lagi?

Yatt said...

Heheh... cik siti, kalau gitu gayenye betui le mike yg teman nampok aghi tu. Ate, makan buah je ke? Heheh...

Takpe le, insya allah next week ke hapa ke, boleh kite lunch sesame. Ajak le Greect tu skali. Kalau bini aku nak join pun cantik gak.

Aku la ni cuti sampey 21/5. Hari senin 22/5 ali setat ghoje le balik. Ate, mike cuti kejap je le aghi tu. Igtkan belasah sampey seminggu.

Keme sefamili balik Ipoh aghi tu. Jemaat sampey Ahad. Mike balik kipoh juge ke time tu?

Mohd Asnol Lob said...

nak jaga amenda dah lagi, aku berserah je la. dah selalu aku jadi mangsa ko ni meen. kasik tau je bila, sampei le aku kat beringin tu.

semlm aku layan nasik beringin sorg2 wei. ish...

syameen,
ntah la, tak tau le aku pun bila zara nak mai sini lagi. dia ada sibuk sikit la sekarang. banyak mengerjakan pekerjaan yg tak masuk dlm skop kerja. biasa la....kerajaan.

siti rosman said...

next week? insyAllah takdek aral buleh clearkan schedule... encik grik ni a call away je encik ara. eh dapat kak nadia join sok lg besh, dia tu teman asyik serempak je nak sembang lelama pun tak menyempat..

Yatt said...

Jadik siap! Insya Allah next week. Tuesday ok kot? Kalau Nadia buleh dtg, aku terai ajak dia.

Ate, mane ghopenye kite ni nak keney? Bukannye peronah berjumpe? Meen aku tau la, penah nampak. Grik mane pulok ghopenye? Ish...

Ate, kome e-mel kan le no talipaun memasing kat aku ni hah. Senang aku nak kontek nanti. Pakey emel ni :

riadz74@yahoo.com

N a d i a said...

teman mcm tak bleh le..'dekat' bebeno teman nak gi bangsar nun dari cheras ni ehhh...:-(

siti rosman said...

OOOPPPPPP!!! Mintak maap bebanyak sgt kengkawan... 3 ari sudah teman ade kelas ngambik gambor... merata kl teman pegi, udoh sampe ke kubur p ramlee lagi! itu yg tak dpt nak check ni. Neway esok luse maseh ade... monday ke tuesday ujung bulan ni pun cantek gak if korg takde ape2... kak nadia, naik teksi dekat je dari pgrm tu... kalu kak nadia turun, nasi beringin mike teman belanja... amacam...

N a d i a said...

lunch payah sket. lepak minum petang bleh la...kome balik lambat kan? lain le mcm teman ni, pukui 5 sharp dah beghambuih!! heheh...tapi kalo petang, takde nasik beringin la pulakkk..aisehh..

N a d i a said...

meen,
mike sure tau byk pasei laptops, pcs, digicams etc kan? teman rajin gak usha nstp utk carik stuffs on digicam & laptop. bos teman suruh beli utk div keme ni ha. mike bleh ke rekomen memane kedei pc/laptop yg buleh bagi quotation baikkkk punya?

siti rosman said...

ala kak nadia, petang nasi beringin dah abis... takpe one of thesedays sure ada chance punya lah nak lunch rame2 geng blogger ni. Neway as for kedai PC - certain things cheaper there, certain things cheaper here gitu lah. Kalu digital cam, camcorder, try sg wang dulu rather than low yat. and be careful kdg2 tmpt cam fotokem jual stgh model cukup murah, but some other brands yg the same shop carry mahal ngile dr shop biasa. PCs/notebooks - stick to low yat, tapi still kena buat legwork survey gak - coz depends apa specs u nak kan, tapi byk je stuff on promo - dpt centrino based dah cukup hebat dah, chepaer some more coz skrg dah kuar dual core... Good luck! p/s: Maybe u can google dulu quotations - just search for notebook price low yat - price list yg latest bleh dpt online tu

Yatt said...

Aku rasa kalo nak lunch kat nasik beringin tu susah sket le kalau nak ajak nadia. Lgpun dia bukannya makan nasik beringin tu... hahaha

Camni le Greect, Meen...

Kalo nak lepak gua rasa petang ok kot. Sbb nadia lepas opis kul 5 dia terus naik cab dtg nst. Pastu kita lepak aaa...

Greect, hang mmg kena balik awai ka? Meen, i don't think yg mike balik awey kot?

So,camana kome? Kalo ptg mmg pree le...

Mohd Asnol Lob said...

gua tak de la sentiasa kena balik awal. buleh je kot nak memonteng training tu. tp sound awal sket la kot nak melepak, jgn lagi 2 3 jam seblm udah la. kang tak pasei2 aku kena maki hamun dgn manager.

siti rosman said...

petang? insyAllah takde hal kalu buleh je.. cuma isnin dgn rabu ade mandarin class loh.. tunggu ari kak nadia bleh turun le.

p/s: wo pu yao chu qi kung chuo (i wont b comin to work) the whole of next week. yeyey..

Anonymous said...

Great site lots of usefull infomation here.
»

Anonymous said...

I find some information here.